Haluatko tuoda itsesi esille tällä sivustolla? Ota yhteyttä ylläpitoon!

Moduulipelit

Moduulipelit — mistä on kyse?

Moduulipelit tai modulaarinen pelisuunnittelu eivät ole vielä kovinkaan monelle tuttuja termejä, vaikka ne pulpahtelevatkin pelisuunnittelusta keskustellessa pinnalle aina silloin tällöin. Vaikka käsite ei olisikaan ennestään tuttu, ovat monet todennäköisesti jossain vaiheessa pelanneet moduulipeliä. Lautapeleistä esimerkiksi Dominion ja Elysium ovat enemmänkin lautapelejä harrastaville varsin tuttuja ja mitä oivallisimpia esimerkkejä klassisista moduulipeleistä.

Modulaarisella pelisuunnittelulla tarkoitetaan pelin suunnittelemista ja rakentamista erillisistä osista siten, että eri osia yhdistelemällä on mahdollista luoda jokaisella pelikerralla omanlaisensa pelielämys. Tämänkaltaisten pelien suunnittelu on ollut kovassa nosteessa viime aikoina, sillä usein modulaarinen pelisuunnittelu auttaa tekemään pelistä erityisen mielenkiintoisen. Pelaajien odotukset pelejä kohtaan ovat korkeammat kuin koskaan ja peleiltä vaaditaan joustavuutta ja muokkautuvuutta tilanteen mukaan.

Pelimaailmassa pelaajien kasvaneeseen kysyntään pystytään vastaamaan jatkuvasti entistä paremmin. Modulaarinen pelisuunnittelu on yleistynyt vähitellen sitä mukaa kun teknologia mahdollistaa sen yhä laajemmin. Yhä useammat pelinkehittäjät pyrkivät luomaan jatkuvasti uutta sisältöä peliin muuttamatta kuitenkaan sen alkuperäistä sisältöä. Tämä tuo pelaamiseen täysin uudenlaisia ulottuvuuksia ja vapautta, jollaista ennen ei ole nähty.

Modulaarista pelisuunnittelua on mahdollista hyödyntää hyvin monenlaisissa eri yhteyksissä. Ei ole yhtä ainoaa pelityyppiä, jossa modulaarinen pelisuunnittelu toimii, vaan sitä on sovellettu hyvin erilaisissa peleissä aina lautapeleistä mobiilipeleihin ja tietokonepeleihin. Onkin todennäköistä, että yhä useammissa peleissä nähdään moduulielementtejä jatkossa. Muun muassa netissä pelattavat rahapelit ja vedonlyönti ovat segmenttejä, joissa modulaarisen pelisuunnittelun lisääntyminen on tulevaisuudessa hyvin todennäköistä.

Seuraavaksi esitellään muutamia esimerkkejä siitä, kuinka erilaiset pelilliset ominaisuudet voidaan suunnitella modulaarisiksi.

Edistyneempi kerronnallisuus pelissä


On olemassa paljon sellaisia moninpelejä, jotka keskittyvät erityisesti pelaajien väliseen dynamiikkaan. Monet tällaiset suositut moduulipelit edellyttävät pelaajalta päätösten tekemistä sekä oman että ryhmän edun puolesta. Näissä peleissä on modulaarisia tilanteita ja yleensä jokin tarina ja juoni, joka saa pelin tuntumaan erilaiselta joka kerta. Nämä pelit ovat usein hyvin moniulotteisilla ja pitkälle kehitetyillä tarinoilla varustettuja pelejä. Modulaarinen suunnittelu mahdollistaa tarinan viemisen entistä useammalle uralle.

Strategisia valintoja yhä laajemmassa mittakaavassa

Modulaariset pelit laajentavat strategisten valintojen tuomia mahdollisuuksia. Esimerkkinä tästä voidaan mainita lautapeli nimeltä Citadels. Monelle pelejä harrastavalle Citadels on hyvinkin tuttu peli. Tässä pelissä jokainen pelaaja rakentaa keskiaikaisessa kaupungissa omia alueitaan ja peli päättyy lopulta sitten kun tietty määrä alueita on rakennettu valmiiksi. Lopulta kaikkein onnistuneimman toteutuksen luonut pelaaja voittaa.

Citadelsin kaltaisissa peleissä pelaajalle tarjotaan joka kerta mahdollisuus tehdä itse strategisia valintoja, jotka vaikuttavat pelin kulkuun. Näin pelissä valitaan joka kerta uusi hahmo ja näin määrittyvät myös pelivuorot ja muut säännöt pelissä. Modulaarisen pelisuunnittelun myötä pelaaja voi omilla päätöksillään vaikuttaa siihen, miten peli etenee. Kun pelin lopputuloksesta tulee erilainen jokaisella pelikerralla, tuntuu moduulipeli tarjoavan aina jotain uutta opittavaa ja koettavaa.

Mahdollisuus räätälöidä peliä

Nyt kun elämme aikakaudella, jolloin kustomoidut pelielämykset ovat kysyttyjä, tarjoaa modulaarinen pelisuunnittelu paljon mahdollisuuksia. Moduulipeleistä puhuttaessa eräs takavuosien mielenkiintoisimmista peleistä oli nimeltään TileToy, jossa pelaaja saattoi muunnella pelin elektronisia rakennuspalikoita moneen eri käyttötarkoitukseen sananmuodostuspeleistä rakennuspeleihin.

Monille pelaajille on tärkeää päästä itse vaikuttamaan pelin suunnitteluun ja siihen, miten pelistä saadaan muokattua juuri itselle sopiva asetuksiltaan ja tyyliltään. Moduulipelit tarjoavat usein hyvät edellytykset tähän.

Paljon potentiaalia jatkokehitystä ajatellen

Vaikka moduulipelit ovat yleistyneet nopeasti monissa pelikategorioissa, voidaan modulaarisen pelisuunnittelun sanoa olevan vielä alkutekijöissään. Tällaisten pelien toteuttaminen vaatii kehittäjältään todella paljon suunnittelemista ja ennen kaikkea testaamista kerta toisensa jälkeen. Teknologia onneksi kehittyy jatkuvasti eteenpäin, mutta ainakin toistaiseksi töitä on vielä paljon edessä.