Haluatko tuoda itsesi esille tällä sivustolla? Ota yhteyttä ylläpitoon!

Moduulirekat

Moduulirekat ovat pienentäneet logistiikan päästöjä

Kun moduulirekat hyväksyttiin Suomessa liikenteeseen 2010-luvun alussa, monet pelkäsivät että niiden suuri koko heikentäisi liikenneturvallisuutta ja pakottaisi suurentamaan risteyksiä. Nyt moduulirekoilla on kuitenkin ajettu ongelmattomasti jo vuosia, ja vielä suurempia rekkoja on jo kokeilussa.

Moduulirekka koostuu pienemmistä palikoista

Ajoneuvoyhdistelmät eli kansanomaisesti rekat voidaan jakaa kahteen ryhmään, moduuliyhdistelmiin ja muihin ajoneuvoyhdistelmiin. Tavallisen täysperävaunuyhdistelmän suurin sallittu pituus on 22 metriä, puoliperävaunuyhdistelmän 16,5 ja moduuliyhdistelmän 25,5 metriä. Pituusero näkyy kuormatilassa, joka moduuliyhdistelmällä on suurempi.

Täysperävaunun ja puoliperävaunun ero on, että täysperävaunu kulkee vetoauton perässä kokonaan omien pyöriensä kantamana, kun taas puoliperävaunun etuosa on vetoauton päällä – siis vaunu on puoliksi omien pyöriensä ja puoliksi vetoauton pyörien varassa.

Moduuliyhdistelmät eroavat tavallisista perävaunuyhdistelmistä siten, että niissä on yksi osa enemmän. Puoliperävaunun perässä saa olla vielä sellainen täysperävaunu, jonka kaikki akselit ovat vaunun keskellä ja aisa on jäykkä – siis rakenteeltaan henkilöauton peräkärryn kaltainen. Toinen vaihtoehto on puoliperävaunu täysperävaunun vetoauton perässä – siis sellaisen, jossa on kuormatila. Tässä vaihtoehdossa vetoauto vetää kaksiakselista dollya, jonka päälle kiinnitetään puoliperävaunun etuosa. Kolmas moduulirekkojen vaihtoehto on puoliperävaunuille tarkoitettu vetoauto ja sen perässä puoliperävaunu, jonka takaosa toimii dollyna toiselle puoliperävaunulle – siis kaksi puoliperävaunua peräkkäin.

Suurempi kuorma vähentää päästöjä

Moduulirekkojen suurimmat sallitut kokonaispainot ovat huomattavasti suurempia kuin tavallisten ajoneuvoyhdistelmien, koska rekan kokonaispaino jakautuu isommalle alalle ja useamman pyöräparin varaan. Yksittäisen pyörän pistekuorma tien pintaan on pienempi. Tavallisessa ajoneuvoyhdistelmässä akseleita on korkeintaan 7 ja pyöriä 14, kun moduulirekassa voi olla 8 tai 9 akselia ja pyöriä 16 tai 18. Moduulirekkojen suurimmat sallitut kokonaispainot ovat moduulirakenteesta ja akseleista riippuen 64-76 tonnia, kun tavallisilla rekoilla suurin mahdollinen kokonaispaino on 36-53 tonnia.

Alkuun moduulirekoilla sai ajaa vain Suomessa ja Ruotsissa, mutta EU:n vuonna 2014 hyväksymän säännöksen ansiosta niillä voi ajaa Tanskaan asti. Lisäksi moduuliyhdistelmät ovat sallittuja Norjassa.

Moduuliyhdistelmän etuna tavalliseen yhdistelmään verrattuna on, että kuormaa mahtuu enemmän, jolloin ajokilometrejä tulee vähemmän, dieseliä säästyy ja päästöt pienenevät. Ajoneuvoyhdistelmän pidentäminen moduulimittaiseksi pienentää yllättäen sen ilmanvastuskerrointa, joka ajoneuvoyhdistelmillä on yleensä yli yksi, eli huonompi kuin tiiliskivellä. Henkilöautojen ilmanvastuskertoimet ovat yleensä luokkaa 0,35. Ilmanvastuskerroin vaikuttaa suoraan ilmanvastukseen, joka on voitettava moottoritehoilla – mitä pienempi, sitä pienempi polttoaineenkulutus ja pienemmät päästöt.

Moduulirekkojen lisääntyminen vähentää myös rekkojen määrää, millä on positiivinen vaikutus liikenneturvallisuuteen.

Jättirekka on moduulirekkaakin tehokkaampi kuljetusvaihtoehto

Suomessa kokeillaan vuoden 2019 loppuun asti vielä moduuliyhdistelmiäkin pidempiä jätti- eli suurrekkoja, joiden kokonaispituus on 34 metriä. Suurin sallittu kokonaismassa on huikeat 90 tonnia eli kolme kertaa niin paljon kuin neuvostoliittolaisellaT34-panssarivaunulla, joka tuli monelle suomalaiselle harmillisen tutuksi jatkosodassa.

Suurrekoilla saadaan vielä pienennettyä kuormatonnin kuljettamiseen tarvittavaa polttoaineenkulutusta sekä päästöjä. Esimerkiksi Ruokakeskon logistiikkayhtiö Keslog Oy:llä on kokeilussa 34 metriä pitkä Vantaan ja Oulun väliä ajava suurrekka, jolla on vähennetty edestakaisia ajoja noin 600 kappaletta vuodessa. Ketosen Kuljetus Oy:n suurrekka saa kuljettaa kerralla 77 tonnia lastia, jolloin sen kokonaispaino on peräti 104 tonnia. Sillä ajetaan puuta Ivalosta Rovaniemelle ja arvioiden mukaan kuljetuskustannukset ovat pienentyneet 10-20 prosenttia. Ketosen jättirekassa on peräti 13 akselia, 26 yhdestä tai kahdesta renkaasta koostuvaa pyörää ja 46 rengasta, minkä seurauksena tien pinta ei kuormitu yhtään enempää kuin tavallisten rekkojen alla.

Kokeilun tuloksista tehdään johtopäätöksiä vuonna 2020. On oletettavaa, että rekkojenkin suurentamisella on rajansa, mutta vielä ei tiedetä, ovatko 34-metriset jättirekat rajalla vai eivät.