Haluatko tuoda itsesi esille tällä sivustolla? Ota yhteyttä ylläpitoon!

Moduuliajattelu iskee myös peliteollisuuteen

Peliteollisuus on ollut melkoisessa vauhtikierteessä koko 2000-luvun koko pelikentän kokiessa melkoisia muutoksia netin kehittyessä nopeammin kuin kukaan uskalsi miettiä, saatikka sitten mobiililaitteiden kehittymisen ja pelien siirtymisen tai kasvamisen myös mobiilimaailmaan.

Nettikasinot ja nykypelaajat

Kun nettikasinot tulivat nettiin 90-luvulla olivat ne suoraan yhteydessä olevassa oleviin kivijalkakasinoihin ja niiden tarkoitus olikin tarjota kasinoiden palveluita niille, jotka eivät päässeet tai halunneet matkustaa itse kasinolle, mutta pian nettikasinot ja niiden palvelut lähtivät aivan omille teilleen, josta sitten syntyi kokonaan uusi liiketoiminta-ala iGaming.

Uudet kasinot tarjoilevat pelejään selkeästi jaoteltuina erilaisiin ryhmiin kuten kolikkopelit, kasinopelit, videopokerit, livepöydät sekä urheiluvedonlyönti. Lisäksi nuo kolikkopelit eli varsinaiset kasinopelit ovat jaoteltu mitä moninaisin tavoin kuten valmistaja, genre, voittoluokat, ominaisuudet – ja pelaajat voivat sitten helpommin löytää omat vanhat ja uudet suosikit näiden pelien joukosta. Uudet kasinot ovat myös viime aikoina tuoneet valikoimiin entistä useammin sekä urheilukohteet että kehittäneet varsinaisten kasinopelien ympärille monipuolisia asiakasjärjestelmiä.

Kanta-asiakkuudet

Kanta-asiakkuudet kuuluvat useimman meidän arkielämäämme, olemme S- tai K- tai jonkun muun kauppaketjun tai liikkeen kanta-asiakkaita ja lompakkomme voi todellakin olla täynnä eri liikkeiden asiakas- ja bonuskortteja tai kuten tapana, meillä on mukana älypuhelimemme, joka toimii monessa liikkeessä asiakaskorttina tai puhelimeen on ladattu ja asennettu erillinen sovellus, joka toimii sitten bonuksia antavana ”korttina”.

Samalla tavalla koveneva kilpailu on pakottanut nettikasinot kehittämään entistä monipuolisempia ja selkeämpiä asiakas- ja VIP-järjestelmiä pelien oheen. Pelkkä pelien tarjoaminen ei enää riitä kuin harrastetasolla, ja kaikki nykyaikaiset nettikasinot ovat kuitenkin ammattilaisten vetämiä, sillä jokainen nettikasino vaatii taakseen toimiakseen sekä jonkun maan virallinen pelilisenssin sekä jonkun puolueettoman tahon tarkastamaan satunnaisesti kasinon tarjoamat pelit. Tällaisia lisenssin tarjoajia ovat mm. Malta, Ruotsi ja Irlanti ja tarkastuksia toimittaa mm. eCogra.

Kilpailu asiakkaista on kovaa

Aivan kuten kaikilla kasvavilla aloilla, mistä on vieläkin selkeästi voittoja saatavilla, kilpailu asiakkaista on kovaa. Varsinkin jos toiminta on täysin digitaalista, kuten nettikasinoilla on. Asiakkaiden ei tarvitse liikkua minnekään, joten siirtyminen toiselta nettikasinolta toiselle on todella helppoa ja nopeata. Koska kasinoita tulee uusia nopealla sykkeelle ja suomalaisillekin tarjotaan omia suomalaisia ja suomenkielisiä kasinoita ja kymmeniä niin tulevaisuudessa näiden kasinoiden selviämisen ratkaisee, kuka pystyy pitämään pelaajat asiakkaina. Jokainen peli kuitenkin on satunnainen eli voittoja ei voi kukaan luvata. Jotkut kasinot jo nyt tarjoavat jokaisesta pelatusta pelistä pientä osaa automaattisesti takaisin pelitilille, ja toiset ovat rakentaneet mitä erilaisempia asiakasetuja ja järjestelmiä, joiden kaikkien tarkoituksena on sekä pitää asiakkaat tyytyväisinä mutta myös saada pelaajat pelaamaan enemmän. Yksikään kasino ei kuitenkaan pysty toimimaan, jos se ei saa pelaavia asiakaita pysymään pelaamassa. Kasinoiden tulot tulevat osuutena pelaajien tappioista – jokainen pelistudio ottaa omansa, saman lisenssivalvoja ja pelien valvoja. Eli vaikka nettikasino toiminta sinällään on tuottoisaa toimintaa, on nykyään markkinoilla niin paljon erilaisia kasinoita, että kasinolla pitää nykyään olla selkeä brändi, genre, imago ja ennen kaikkea nopeasti ja varmasti toimiva nettisivusto- mikään muu ei raivostuta pelaajaa kuin hitaat sivut tai pätkivät pelit, eikä kasino saa toista mahdollisuutta.

Samoin kanta-asiakasjärjestelmä voi olla monipuolinen, mutta sen pitää olla selkeä ja ymmärrettävä. Asiakkaille ei saa myöskään kertoa ns. promisewarea, eli luvata tulevaisuudelle asioita, joista ei ole täyttä varmuutta. Varmistamalla että kaikki toimii ja on oman suunnitelman mukaista, ollaan jo pitkällä ja sitten vain pitää aloittaa markkinointi.

iGaming sai melkoisen piristysruiskeen siitä todellisuudesta, että 80- ja 90-luvun tietokonepelaajat ovat nykyään täysi-ikäisiä perheellisiä ja isovanhempia, ja pelaavat yhä nettipelejä. eSports ja nämä uudet nettipelaajat ja 2000-luvun täysi-ikäistyvä sukupolvi tuovat alalle yhä lisää asiakkaita ja samalla sekä palvelut että tuotteet tulevat 20-luvulla kehittymään tasolle, jota emme vielä tunne tai edes osaa arvata.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *